KURS - matura rozszerzona 2017/2018
W tym kursie omawiam wszystkie zagadnienia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wymagane do matury rozszerzonej.
Kurs składa się z 54 części.
Każda część zawiera film wideo z dokładnym omówieniem teorii wraz z przykładami.
Dodatkowo każda część zawiera zestaw zadań z pełnymi rozwiązaniami wideo.
Sugerowany czas przerabiania kursu to 54 dni - codziennie jedna część.
Każda część kursu zawiera dokładne omówienie jednej pozycji z podstawy programowej CKE.
Jeśli chcesz dokładnie zapoznać się z całą podstawą to kliknij poniższy przycisk.
Pokaż wymagania CKE
Wymagania CKE 1. Liczby rzeczywiste. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
wykorzystuje pojęcie wartości bezwzględnej i jej interpretację geometryczną, zaznacza na osi liczbowej zbiory opisane za pomocą równań i nierówności typu:
|x−a|=b,
|x−a|<b,
|x−a|≥b;
2)
stosuje w obliczeniach wzór na logarytm potęgi oraz wzór na zamianę podstawy logarytmu.
2. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
używa wzorów skróconego mnożenia na
(a±b)3 oraz
a3±b3;
2)
dzieli wielomiany przez dwumian
ax+b 3)
rozkłada wielomian na czynniki, stosując wzory skróconego mnożenia lub wyłączając wspólny czynnik przed nawias;
4)
dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany;
5)
wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego z jedną zmienną, w którym w mianowniku występują tylko wyrażenia dające się łatwo sprowadzić do iloczynu wielomianów liniowych i kwadratowych;
6)
dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli wyrażenia wymierne; rozszerza i (w łatwych przykładach) skraca wyrażenia wymierne.
3. Równania i nierówności. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2)
rozwiązuje równania i nierówności liniowe i kwadratowe z parametrem;
3)
rozwiązuje układy równań, prowadzące do równań kwadratowych;
4)
stosuje twierdzenie o reszcie z dzielenia wielomianu przez dwumian
x−a;
5)
stosuje twierdzenie o pierwiastkach wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych;
6)
rozwiązuje równania wielomianowe dające się łatwo sprowadzić do równań kwadratowych;
7)
rozwiązuje łatwe nierówności wielomianowe;
8)
rozwiązuje proste nierówności wymierne typu:
x+1x+3>2,
x+3x2−16<2xx2−4x,
3x−24x−7≤1−3x5−4x 9)
rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o poziomie trudności nie wyższym, niż:
∣∣|x+1|−2∣∣=3,
|x+3|+|x−5|>12.
4. Funkcje. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
na podstawie wykresu funkcji
y=f(x) szkicuje wykresy funkcji
y=|f(x)|,
y=c⋅f(x),
y=f(cx);
2)
szkicuje wykresy funkcji logarytmicznych dla różnych podstaw;
3)
posługuje się funkcjami logarytmicznym i do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a tak że w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym;
4)
szkicuje wykres funkcji określonej w różnych przedziałach różnymi wzorami; odczytuje własności takiej funkcji z wykresu.
5. Ciągi. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem rekurencyjnym;
2)
oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu
1/n,
1/n2 oraz z twierdzeń o działaniach na granicach ciągów;
3)
rozpoznaje szeregi geometryczne zbieżne i oblicza ich sumy.
6. Trygonometria. Uczeń:
1)
stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie;
2)
wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tan gens dowolnego kąta o mierze wyrażonej w stopniach lub radianach (przez sprowadzenie do przypadku kąta ostrego);
3)
wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych;
4)
posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych (np. gdy rozwiązuje nie równości typu
sinx>a,
cosx≤a,
tgx>a);
5)
stosuje wzory na sinus i cosinus sumy i różnicy kątów, sumę i różnicę sinusów i cosinusów kątów;
6)
rozwiązuje równania i nierówności trygonometryczne typu
sin2x=12,
sin2x+cosx=1,
sinx+cosx=1,
cos2x<12.
7. Planimetria. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
stosuje twierdzenia charakteryzujące czworokąty wpisane w okrąg i czworokąty opisane na okręgu;
2)
stosuje twierdzenie Talesa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa do obliczania długości odcinków i ustalania równoległości prostych;
3)
znajduje obrazy niektórych figur geometrycznych w jednokładności (odcinka, trójkąta, czworokąta itp.);
4)
rozpoznaje figury podobne i jednokładne; wykorzystuje (także w kontekstach praktycznych) ich własności;
5)
znajduje związki miarowe w figurach płaskich z zastosowaniem twierdzenia sinusów i twierdzenia cosinusów.
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
interpretuje graficznie nierówność liniową z dwiema niewiadomymi oraz układy takich nierówności;
2)
bada równoległość i prostopadłość prostych na podstawie ich równań ogólnych;
3)
wyznacza równanie prostej, która jest równoległa lub prostopadła do prostej danej w postaci ogólnej i przechodzi przez dany punkt;
4)
oblicza odległość punktu od prostej;
5)
posługuje się równaniem okręgu
(x−a)2+(y−b)2=r2 oraz opisuje koła za pomocą nierówności;
6)
wyznacza punkty wspólne prostej i okręgu;
7)
oblicza współrzędne oraz długość wektora; dodaje i odejmuje wektory oraz mnoży je przez liczbę. Interpretuje geometrycznie działania na wektorach;
8)
stosuje wektory do opisu przesunięcia wykresu funkcji.
9. Stereometria. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
określa, jaką figurą jest dany przekrój sfery płaszczyzną;
2)
określa, jaką figurą jest dany przekrój graniastosłupa lub ostrosłupa płaszczyzną
10. Elementy statystyki opisowej. Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1)
wykorzystuje wzory na liczbę permutacji, kombinacji, wariacji i wariacji z powtórzeniami do zliczania obiektów w bardziej złożonych sytuacjach kombinatorycznych;
2)
oblicza prawdopodobieństwo warunkowe;
3)
korzysta z twierdzenia o prawdopodobieństwie całkowitym.
11. Uczeń:
1)
oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych;
2)
oblicza pochodne funkcji wymiernych;
3)
korzysta z geometrycznej i fizycznej interpretacji pochodnej;
4)
korzysta z własności pochodnej do wyznaczenia przedziałów monotoniczności funkcji;
5)
znajduje ekstrema funkcji wielomianowych i wymiernych;
6)
stosuje pochodne do rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych.
Blok I - Liczby rzeczywiste
Matura rozszerzona - kurs - część 1 z 54 - wartość bezwzględna
Założenia programowe: Uczeń wykorzystuje pojęcie wartości bezwzględnej i jej interpretację geometryczną, zaznacza na osi liczbowej zbiory opisane za pomocą równań i nierówności typu:
|x−a|=b,
|x−a|<b,
|x−a|≥b.
Czas nagrania: 17 min.
Matura rozszerzona - kurs - część 2 z 54 - logarytmy
Założenia programowe: Uczeń stosuje w obliczeniach wzór na logarytm potęgi oraz wzór na zamianę podstawy logarytmu.
Czas nagrania: 29 min.
Blok II - Wyrażenia algebraiczne
Matura rozszerzona - kurs - część 3 z 54 - wzory skróconego mnożenia
Uczeń używa wzorów skróconego mnożenia na
(a±b)3 oraz
a3±b3.
Czas nagrania: 16 min.
Matura rozszerzona - kurs - część 4 z 54 - dzielenie wielomianów
Założenia programowe: Uczeń dzieli wielomiany przez dwumian
ax+b.
Czas nagrania: 25 min.
Matura rozszerzona - kurs - część 5 z 54 - rozkładanie wielomianów na czynniki
Założenia programowe: Uczeń rozkłada wielomian na czynniki, stosując wzory skróconego mnożenia lub wyłączając wspólny czynnik przed nawias.
Czas nagrania: 12 min.
Matura rozszerzona - kurs - część 6 z 54 - działania na wielomianach
Założenia programowe: Uczeń dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany.
Czas nagrania: 15 min.
Matura rozszerzona - kurs - część 7 z 54 - dziedzina wyrażenia wymiernego
Założenia programowe: Uczeń wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego z jedną zmienną, w którym w mianowniku występują tylko wyrażenia dające się łatwo sprowadzić do iloczynu wielomianów liniowych i kwadratowych.
Czas nagrania: 14 min.
Działania na wyrażeniach wymiernych - kurs rozszerzony - częśc 8 z 54
Założenia programowe: Uczeń dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli wyrażenia wymierne; rozszerza i (w łatwych przykładach) skraca wyrażenia wymierne.
Czas nagrania: 15 min.
Blok III - Równania i nierówności
Wzory Viete'a - kurs rozszerzony - częśc 9 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje wzory Viete'a.
Czas nagrania: 14 min.
Równania i nierówności z parametrem - kurs rozszerzony - częśc 10 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozwiązuje równania i nierówności liniowe i kwadratowe z parametrem.
Czas nagrania: 30 min.
Równania kwadratowe w układach równań - kurs rozszerzony - częśc 11 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozwiązuje układy równań, prowadzące do równań kwadratowych.
Czas nagrania: 14 min.
Reszta z dzielenia wielomianu przez dwumian - kurs rozszerzony - częśc 12 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje twierdzenie o reszcie z dzielenia wielomianu przez dwumian
x−a.
Czas nagrania: 12 min.
Pierwiastki wymierne wielomianu - kurs rozszerzony - częśc 13 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje twierdzenie o pierwiastkach wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych.
Czas nagrania: 16 min.
Równania wielomianowe - kurs rozszerzony - częśc 14 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozwiązuje równania wielomianowe dające się łatwo sprowadzić do równań kwadratowych.
Czas nagrania: 14 min.
Nierówności wielomianowe - kurs rozszerzony - częśc 15 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozwiązuje łatwe nierówności wielomianowe.
Czas nagrania: 24 min.
Nierówności wymierne - kurs rozszerzony - częśc 16 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozwiązuje proste nierówności wymierne typu:
x+1x+3>2,
x+3x2−16<2xx2−4x,
3x−24x−7≤1−3x5−4x.
Czas nagrania: 15 min.
Równania i nierówności z wartością bezwzględną - kurs rozszerzony - częśc 17 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o poziomie trudności nie wyższym, niż:
∣∣|x+1|−2∣∣=3,
|x+3|+|x−5|>12.
Czas nagrania: 14 min.
Blok IV - Funkcje
Przekształcenia wykresów funkcji - kurs rozszerzony - częśc 18 z 54
Założenia programowe: Uczeń na podstawie wykresu funkcji
y=f(x) szkicuje wykresy funkcji
y=|f(x)|,
y=c⋅f(x),
y=f(cx).
Czas nagrania: 18 min.
Wykres funkcji logarytmicznej - kurs rozszerzony - część 19 z 54
Założenia programowe: Uczeń szkicuje wykresy funkcji logarytmicznych dla różnych podstaw.
Czas nagrania: 34 min.
Funkcje logarytmiczne - kurs rozszerzony - część 20 z 54
Założenia programowe: Uczeń posługuje się funkcjami logarytmicznymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym.
Czas nagrania: 24 min.
Funkcje określone na przedziałach - kurs rozszerzony - część 21 z 54
Założenia programowe: Uczeń szkicuje wykres funkcji określonej w różnych przedziałach różnymi wzorami; odczytuje własności takiej funkcji z wykresu.
Czas nagrania: 18 min.
Blok V - Ciągi
Ciągi rekurencyjne - kurs rozszerzony - część 22 z 54
Założenia programowe: Uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem rekurencyjnym.
Czas nagrania: 18 min.
Granice ciągów - kurs rozszerzony - część 23 z 54
Założenia programowe: Uczeń oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu
1/n,
1/n2 oraz z twierdzeń o działaniach na granicach ciągów.
Czas nagrania: 28 min.
Szeregi geometryczne - kurs rozszerzony - część 24 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozpoznaje szeregi geometryczne zbieżne i oblicza ich sumy.
Czas nagrania: 33 min.
Blok VI - Trygonometria
Miara łukowa kąta - kurs rozszerzony - część 25 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie.
Materiały do lekcji:
Link Czas nagrania: 11 min.
Trygonometria - obliczanie wartości - kurs rozszerzony - część 26 z 54
Założenia programowe: Uczeń wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens dowolnego kąta o mierze wyrażonej w stopniach lub radianach (przez sprowadzenie do przypadku kąta ostrego).
Czas nagrania: 18 min.
Okresowość funkcji trygonometrycznych - kurs rozszerzony - część 27 z 54
Założenia programowe: Uczeń wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych.
Czas nagrania: 27 min.
Proste nierówności trygonometryczne - kurs rozszerzony - część 28 z 54
Założenia programowe: Uczeń posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych (np. gdy rozwiązuje nie równości typu
sinx>a,
cosx≤a,
tgx>a).
Czas nagrania: 21 min.
Wzory i zależności trygonometryczne - kurs rozszerzony - część 29 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje wzory na sinus i cosinus sumy i różnicy kątów, sumę i różnicę sinusów i cosinusów kątów.
Czas nagrania: 35 min.
Równania i nierówności trygonometryczne - kurs rozszerzony - część 30 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozwiązuje równania i nierówności trygonometryczne typu:
sin2x=12,
sin2x+cosx=1,
sinx+cosx=1,
cos2x<12.
Czas nagrania: 48 min.
Blok VII - Planimetria
Czworokąty wpisane i opisane na okręgu - kurs rozszerzony - część 31 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje twierdzenia charakteryzujące czworokąty wpisane w okrąg i czworokąty opisane na okręgu.
Czas nagrania: 28 min.
Twierdzenie Talesa i odwrotne - kurs rozszerzony - część 32 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje twierdzenie Talesa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa do obliczania długości odcinków i ustalania równoległości prostych.
Czas nagrania: 16 min.
Jednokładność - kurs rozszerzony - część 33 z 54
Założenia programowe: Uczeń znajduje obrazy niektórych figur geometrycznych w jednokładności (odcinka, trójkąta, czworokąta itp.).
Czas nagrania: 19 min.
Podobieństwo i jednokładność - kurs rozszerzony - część 34 z 54
Założenia programowe: Uczeń rozpoznaje figury podobne i jednokładne; wykorzystuje (także w kontekstach praktycznych) ich własności.
Czas nagrania: 11 min.
Twierdzenie sinusów i cosinusów - kurs rozszerzony - część 35 z 54
Założenia programowe: Uczeń znajduje związki miarowe w figurach płaskich z zastosowaniem twierdzenia sinusów i twierdzenia cosinusów.
Czas nagrania: 29 min.
Blok VIII - Geometria analityczna
Układy nierówności liniowych - kurs rozszerzony - część 36 z 54
Założenia programowe: Uczeń interpretuje graficznie nierówność liniową z dwiema niewiadomymi oraz układy takich nierówności.
Czas nagrania: 31 min.
Równoległość i prostopadłość prostych - kurs rozszerzony - część 37 z 54
Założenia programowe: Uczeń bada równoległość i prostopadłość prostych na podstawie ich równań ogólnych.
Czas nagrania: 9 min.
Prosta przechodząca przez punkt - kurs rozszerzony - część 38 z 54
Założenia programowe: Uczeń wyznacza równanie prostej, która jest równoległa lub prostopadła do prostej danej w postaci ogólnej i przechodzi przez dany punkt.
Czas nagrania: 6 min.
Odległość punktu od prostej - kurs rozszerzony - część 39 z 54
Założenia programowe: Uczeń oblicza odległość punktu od prostej.
Czas nagrania: 19 min.
Równanie okręgu - wprowadzenie - kurs rozszerzony - część 40 z 54
Założenia programowe: Uczeń posługuje się równaniem okręgu
(x−a)2+(y−b)2=r2 oraz opisuje koła za pomocą nierówności.
Czas nagrania: 19 min.
Geometria analityczna - okrąg i prosta - kurs rozszerzony - część 41 z 54
Założenia programowe: Uczeń wyznacza punkty wspólne prostej i okręgu.
Czas nagrania: 40 min.
Wektory - kurs rozszerzony - część 42 z 54
Założenia programowe: Uczeń oblicza współrzędne oraz długość wektora; dodaje i odejmuje wektory oraz mnoży je przez liczbę. Interpretuje geometrycznie działania na wektorach.
Czas nagrania: 19 min.
Przesunięcie funkcji o wektor - kurs rozszerzony - część 43 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje wektory do opisu przesunięcia wykresu funkcji.
Czas nagrania: 24 min.
Blok IX - Stereometria
Sfera i kula - kurs rozszerzony - część 44 z 54
Założenia programowe: Uczeń określa, jaką figurą jest dany przekrój sfery płaszczyzną.
Czas nagrania: 32 min.
Geometria przestrzenna - kurs rozszerzony - część 45 z 54
Założenia programowe: Uczeń określa, jaką figurą jest dany przekrój graniastosłupa lub ostrosłupa płaszczyzną.
Czas nagrania: 29 min.
Blok X - Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa
Kombinatoryka - kurs rozszerzony - część 46 z 54
Założenia programowe: Uczeń wykorzystuje wzory na liczbę permutacji, kombinacji, wariacji i wariacji z powtórzeniami do zliczania obiektów w bardziej złożonych sytuacjach kombinatorycznych.
Czas nagrania: 33 min.
Prawdopodobieństwo warunkowe - kurs rozszerzony - część 47 z 54
Założenia programowe: Uczeń oblicza prawdopodobieństwo warunkowe.
Czas nagrania: 21 min.
Prawdopodobieństwo całkowite - kurs rozszerzony - część 48 z 54
Założenia programowe: Uczeń korzysta z twierdzenia o prawdopodobieństwie całkowitym.
Czas nagrania: 17 min.
Blok XI - Granice, pochodne i analiza funkcji
Granice funkcji - kurs rozszerzony - część 49 z 54
Założenia programowe: Uczeń oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych.
Czas nagrania: 22 min.
Pochodna funkcji wymiernej - kurs rozszerzony - część 50 z 54
Założenia programowe: Uczeń oblicza pochodne funkcji wymiernych.
Czas nagrania: 10 min.
Geometryczna interpretacja pochodnej - kurs rozszerzony - część 51 z 54
Założenia programowe: Uczeń korzysta z geometrycznej i fizycznej interpretacji pochodnej.
Czas nagrania: 36 min.
Monotoniczność funkcji - pochodne - kurs rozszerzony - część 52 z 54
Założenia programowe: Uczeń korzysta z własności pochodnej do wyznaczenia przedziałów monotoniczności funkcji.
Czas nagrania: 26 min.
Ekstrema funkcji - kurs rozszerzony - część 53 z 54
Założenia programowe: Uczeń znajduje ekstrema funkcji wielomianowych i wymiernych.
Czas nagrania: 27 min.
Zadania optymalizacyjne - kurs rozszerzony - część 54 z 54
Założenia programowe: Uczeń stosuje pochodne do rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych.
Czas nagrania: 24 min.
KURS - matura rozszerzona 2017/2018 (tu jesteś) Pokaż następne (14)